Electronische aangifte Belastingdienst
Financiële Administratie > Bestand > Exporteren > Electronische aangifte Belastingdienst
 

Glossary Item Box

Vanaf 1 januari 2005 zijn de aangifte Omzetbelasting en de aangifte Intracommunautaire Leveringen alleen nog mogelijk op een elektronische manier.

 

Voor bedrijven, die wel een grote hoeveelheid buitenlandse transacties hebben, zijn onze financiële pakketten (WinTree Financiële Administratie en GRB) aangepast.

 

Voor WinTree Financiële Administratie is functionaliteit ontwikkeld, waarmee het mogelijk wordt om zowel de BTW als de ICL-aangifte uit te voeren. De benodigde informatie wordt uit de administratie berekend. Vervolgens wordt deze getoond en is de informatie muteerbaar. Na akkoordbevinding en het ingeven van een pincode (door de Belastingdienst toegekend) wordt de aangifte als XML-bericht over het internet naar de Belastingdienst verzonden. Het is dus noodzakelijk dat het werkstation over een internettoegang beschikt.

 

 

Het hele traject van elektronische aangifte van de OB en ICL bestaat uit een aantal eenmalige stappen en een aantal stappen dat herhaald uitgevoerd moet worden.

Eenmalige stappen:

  1. Invullen en opsturen formulier 'Opgaaf elektronische handtekening voor ondernemers en ondernemingen' (te downloaden via de website van de Belastingdienst).
  2. Invullen en opsturen: 'Aanmeldingsformulier voor elektronisch berichtenverkeer met behulp van BAPI Pin' (te downloaden via de website van de TSD automatisering). Op dit formulier dienen de punten 1,2 en 5 ingevuld te worden. Wordt via een analoog modem verbinding gemaakt met het internet dan dient optie E aangevinkt te worden.
  3. De Belastingdienst zal na ontvangst van de formulieren de gegevens verwerken en een elektronische postbus uitgeven om de elektronische uitwisseling van de berichten mogelijk te maken. Daarna zal de gebruiker bericht krijgen van de Belastingdienst met informatie over o.a. de te gebruiken postbus en instellingen. De gebruiker dient deze instellingen vast te leggen in WinTree.
  4. Voordat elektronisch verzonden kan worden naar de Belastingdienst moet een aantal basisgegevens gevuld worden. Bepaalde standaardwaarden zijn al ingevuld. De ontbrekende velden hoeven slechts eenmalig ingevoerd te worden. Via het menu Bestand -->Instellingen -->tabblad 'Elektronische aangifte' en 'Communicatie Belastingdienst' worden de verkregen gegevens ingevoerd. Zie handleiding Instellingen.

De uiteindelijke aangifte wordt gedaan via het menu Bestand --> Exporteren --> Verzenden Elektronische aangifte. Lees hiervoor de aparte handleiding Verzenden Belasting aangifte.

 

ShowOverige randvoorwaarden

Gebruikers van deze functionaliteit dienen te beschikken over een internetverbinding of een inbelmogelijkheid bij de Belastingdienst. Voor het berichtenverkeer met de Belastingdienst dient de systeemsoftware de protocollen SMTP en IMAP te ondersteunen.

Verder is het een vereiste dat gebruikers die elektronisch de aangifte gaan indienen, in de programmatuur gebruik maken van periodes die overeenkomen met de tijdvakken zoals deze door de Belastingdienst gebruikt worden

Gebruikers die gebruik willen maken van beveiligde communicatie (TLS/SSL) dienen over een geldig Intermediate CA Certificaat van VeriSign te beschikken. Neem hiervoor contact op met TSD.

ShowPeriodes Belastingdienst

De belastingdienst kan de volgende periodes verwerken:

Aangiftetype Tijdvak Aangiftetijdvak (Code)
Aangifte over kalendermaand Januari

01

Februari

02

Maart 03
April 04
Mei 05
Juni 06
Juli 07
Augustus 08
September 09
Oktober 10
November 11
December 12
Aangifte over kalenderkwartaal 1e kwartaal 21
2e kwartaal 24
3e kwartaal 27
4e kwartaal 30
Aangifte over boekjaarkwartaal Februari 22
Maart 23
Mei 25
Juni 26
Augustus 28
September 29
November 31
December 32
Aangifte over jaar Hele jaar 40

ShowTransactiebestand

Indien gebruikt gemaakt wordt van meerdere administraties waarvoor de aangifte verzorgd moet worden met hetzelfde BTW-nummer is het mogelijk om deaangifte per administratie op te slaan in een transactiebestand en deze via de optie Import te koppelen. Op deze manier kunnen 10 administraties aan één BTW-nummer gekoppeld worden.

 

Alleen voor de WinTree administratie waaruit de definitieve aangifte electronisch wordt verstuurd, wordt de status van de regels op 'definitief/aangegeven' gezet. Voor de andere administraties dient de aangifte afgedrukt te worden, via Bestand --> afdrukken, waarna handmatig het vinkje bij "definitief" moet worden geplaatst.

Naamgeving transactiebestand

Positie 1 Het cijfer (0-9) welk de WINFIN administratie identificeert.
Positie 2-4 'BTW' voor de aangifte Omzetbelasting, 'ICL' voor de ICL aangifte.

Positie 5-6

Jaartal aangifte (laatste 2 cijfers).
Positie 7-8 Code van het aangiftetijdvak van de Belastingdienst (zie Periodes Belastingdienst)
Extensie .TXT